Interiorul automotivelor – armonizarea culorilor

Câte ore petreceți în mașină? Cel mai probabil veți spune „multe”. Prin urmare, designul interior trebuie să reflecte o ambianță confortabilă. Culoarea și granulația diferitelor componente trebuie armonizate. În același timp, este necesară un luciu redus pentru a evita orice reflecții ale parbrizului care deranjează șoferul. Pentru a atinge aceste obiective, varietatea de materiale este marea provocare pentru fiecare producător de mașini.


Armonia culorii

Grupul de design specifică culoarea, luciul și granulația. Odată ce o nouă culoare, material sau proces este aprobat, ia naștere un nou „stil” – gata pentru implementare. În acest moment, grupul de furnizori responsabili de calitate își asumă responsabilitatea și începe să lucreze cu diferiți furnizori de piese. Plăcile standard master sunt dezvoltate de obicei cu o zonă plată și mai multe granule. Majoritatea culorilor interioare sunt acromatice, unde ochii noștri observă chiar și cele mai mici diferențe. Prin urmare, toleranțele trebuie să fie foarte strânse pentru a garanta un aspect uniform.

Toleranțe tipice de culoare
Culoare: ΔL *, Δa *, Δb * = +/- 0,5

Sunt necesare tehnologii inovatoare pentru a garanta date de măsurare obiective și fiabile în cadrul acestor toleranțe restrânse. Doar instrumentele de testare cu o precizie excelentă vor putea garanta o culoare consistentă.
Spectofotometrul S garantează o precizie superioară și un acord excelent între instrumente datorită tehnologiei inovatoare cu LED-uri. Este unic deoarece măsoară atât culoarea, cât și luciul prin simpla apăsare a unui buton. În plus, spectofotometrul oferă performanțe tehnice îmbunătățite pentru luciul de 60° în intervalul de luciu redus 0 – 10 GU.

Geometria instrumentului

Producătorul de automotive trebuie să definească geometria de măsurare care trebuie utilizată. Există două tipuri de instrumente: 45/0 și geometria sferică.

45/0 – Controlează culoarea așa cum o vezi
Geometria 45/0 folosește iluminare circumferențială la 45° și vizualizare 0° perpendiculară pe planul probei. O probă cu luciu ridicat, cu aceeași pigmentare, este considerată vizual mai întunecată în comparație cu o probă mată sau structurată. Instrumentul 45/0 măsoară: 

Diferențe de luciu/textură → Diferențe de culoare

Ex: placa interioară auto Diferența dintre două granule: ΔE * = 3

 

 

 

d/8 – Controlați nuanța de culoare

O geometrie a sferei luminează eșantionul în mod difuz prin intermediul unei sfere integratoare acoperite cu alb. Culoarea este măsurată independent de luciul sau textura suprafeței probei.

Diferențe de luciu/textură → Diferențe de culoare

Ex: placa interioară auto Diferența dintre două granule: ΔE * = 0

Controlul luciului

Pentru a evita orice reflecție deranjantă în parbriz, este esențială o finisare mată a suprafeței. În plus, o suprafață mată implică un aspect mai luxos. Provocarea este obținerea unui luciu redus folosind diferite materiale cu structuri diferite. Cele mai mici variante de luciu ale unei suprafețe mate vor fi recunoscute imediat. Astfel, sunt necesare toleranțe foarte strânse pentru luciu.

Toleranțe tipice de luciu 60° Luciu: <5 GU +/- 0.3 până la 0.5

În loc să lucreze cu numere de luciu absolut, furnizorul de producție QC trebuie să se bazeze pe partea semnată și trebuie verificate doar diferențele. Această procedură elimină eroarea de reproductibilitate – luciul este măsurat relativ pe același tip de material și pe aceeași suprafață. Prin urmare, o diferență de 0.3 unități de luciu de la o parte la alta poate fi considerată ca o diferență semnificativă.

Pentru a controla luciul în condiții de toleranță foarte restrânse sunt necesare performanțe tehnice excelente. Instrumentul micro-gloss S a fost special conceput pentru finisaje mate cu toleranțe mici: Performanța tehnică pentru luciul de 60° în gama de luciu redus (0-10 GU) a fost îmbunătățită pentru a garanta o repetabilitate de +/- 0.1 și un acord interinstrument de +/- 0.2.

Standardele internaționale oferă unghiuri diferite de incidență pentru măsurarea luciului, și anume 20°, 60° și 85°. Alegerea geometriei depinde dacă se face o evaluare generală a luciului, compararea finisajelor cu luciu ridicat sau evaluarea probelor cu luciu redus. Geometria de 60° este utilizată pentru a compara majoritatea probelor și pentru a determina când poate fi aplicată geometria de 20° sau 85°. Geometria de 85° este utilizată pentru compararea exemplarelor pentru luciu sau strălucire. Standardele internaționale recomandă utilizarea geometriei de 85° pentru probe cu o valoare a luciului de 60° mai mică de 10.

Având în vedere această explicație, ne-am putea întreba: De ce geometria 60° este încă specificată de producătorul de automotive pentru a evalua luciul suprafețelor mate? Există două motive principale. În primul rând, suprafața de măsurare de 85° (5 x 38 mm) este adesea prea mare pentru evaluarea pieselor mici și curbate. În al doilea rând, există multe granule cu văi adânci și mari care la o anumită adâncime ar prinde lumina iluminată la un unghi de luciu redus.

 

Test de ceață

Temperaturile ridicate pot provoca polimeri, materiale textile și materiale naturale utilizate în interiorul autovehiculelor să elimine compușii organici volatili și semi-volatili (COV și SVOC). Termenul „ceață” se referă la filmul care se adună pe interiorul geamului vehiculului. Un interes deosebit îl reprezintă parbrizul, deoarece ceața creează o problemă de vizibilitate și siguranță pentru șofer. Prin urmare, testul de ceață a devenit un aspect important pentru producătorii de automobile, precum și pentru furnizorii de piese, pentru a controla calitatea produsului.

Standardele internaționale prezintă trei metode pentru determinarea caracteristicilor de ceață a materialelor interioare: metoda reflectometrică, metoda gravimetrică și metoda de ceață.

Testul de ceață DIN 75201 – Metodă reflectometrică

Conform metodei reflectometrice, o probă preparată este plasată într-un pahar care este apoi acoperit cu o placă de sticlă. Reflectanța speculară a plăcii este măsurată și înregistrată cu ajutorul unui contor de luciu de 60°. Pentru o perioadă, proba este încălzită, în timp ce placa de sticlă este răcită. Căldura determină proba să elibereze gaze care se condensează pe placa de sticlă răcită creând „Ceață”. Se măsoară luciul specular de 60° al geamului aburit.

Test de ceață – Metoda Haze

Metoda Haze utilizează același proces ca metoda reflectometrică, dar în loc de luciu, se măsoară ceața de transmisie. Haze-gard i măsoară transmisia luminii prin placa de sticlă atât înainte, cât și după procesul de ceață.

Culoare solidă și luciu

spectro2guide

 

[maxbutton id=”32″]

 

Transparență

haze-gard i

 

[maxbutton id=”33″]

 


Luciu

micro-gloss

 

[maxbutton id=”34″]

 


Evaluare vizuală 

byko-spectra pro

 

[maxbutton id=”35″]

 


Culoare și luciu

spectro-guide

 

[maxbutton id=”36″]

 

Call Now Button